Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2011

Twin Turbo η VGT???

Η απαντηση ειναι σχετικα απλη, αυτη τη στιγμη αναλογα με τον κινητηρα χρησιμοποιειται και το καταλληλο τουρμπο. Στους dieselοκινητηρες χρησιμοποιειται κυριως το VGT διοτι το διπλο τουρμπο εχει μεγαλυτερο βαρος και τα καυσαερια κανουν μεγαλη διαδρομη. Απο την αλλη στους βενζινοκινητηρες, εχουμε μεγαλυτερες θερμοκρασιες και επειδη τα τουρμπο μεταβλητης γεωμετριας εχουν πιο συνθετη κατασκευη με πιο ευαισθητα υλικα δεν αντεχει. Γι αυτο το λογο χρησιμοποιειται το διπλο τουρμπο. Μονο η porsche στην cayman μεχρι στιγμης χρησιμοποιει μεταβλητης γεωμετριας σε βενζινοκινητηρα.

Για ποιο λογο χρειαζομαστε διπλο τουρμπο η VGT;
Καθε φτερωτη (οχι μονο στα τουρμπο αλλα και σε ανεμιστηρες και κινητηρες jet) σχεδιαζεται για συγκεκριμενο φασμα στροφων και εκει εχουν την μεγιστη αποδοση. Τα τουρμπο λοιπον εχουν σχεδιαστει για ενα συγκεκριμενο φασμα στροφων. Αν δεν καταφερουν τα καυσαερια να πετυχουν αυτη την ταχυτητα, η η ταχυτητα αυτη ειναι μεγαλυτερη απο αυτη που σχεδιαστηκε, τοτε η φτερωτη δεν θα αποφερει το επιθυμητο αποτελεσμα (στην πρωτη περιπτωση δεν θα καταφερουν να γυρισουν την φτερωτη, το λεγομενο turbo lag, ενω στην αλλη μπορει και να σπασει το τουρμπο, ειτε απο την φυγοκεντρη δυναμη ειτε απο την πιεση των καυσαεριων και του αερα). Με το διπλο τουρμπο χρησιμοποιουμε δυο ζευγη φτερωτων, ενα μικρο και ενα μεγαλο και αναλογα με την ταχυτητα των καυσαεριων χρησιμοποιειται το καταλληλο. Οπως ειπαμε πιο πανω το διπλο τουρμπο εχει μεγαλο βαρος, ογκο και κοστος. Γι αυτο χρησιμοποιουμε το τουρμπο μεταβλητης γεωμετριας (οπου μπορουμε). Η λειτουργια του φαινεται στα βιντεο. Τα πτερυγια καθως κλεινουν μειωνουν την διοδο που περναει το καυσαεριο και αυξανει την ταχυτητα του (απο τον νομο του Μπερνουλη) η αυξηση της ταχυτητας συνεπαγεται και αυξηση της κινητικης ενεργειας η οποια θα μετατραπει σε μεγαλυτερη πιεση καθως θα πεφτει πανω στα πτερυγια. Επισης η ακτινα που πεφτουν τα καυσαερια στην φτερωτη γινεται μεγαλυτερη και ετσι εχουν μεγαλυτερη ροπη. Μ αυτον τον τροπο καταφερνουμε να εχουμε σχεδον σταθερες στροφες του τουρμπο σ ολο το φασμα των στροφων του κινητηρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου